Kom naar de ‘Liefde voor werk’-bijeenkomst

Foto Facebook / PvdA

Door De Redactie op 9 februari 2015 Delen

Wat als werk in steeds kleinere deeltijdbanen wordt opgeknipt. Als je wordt betaald per bezorgd pakket. Als een robot jouw werk eigenlijk veel goedkoper kan doen. In een kort en krachtig middagprogramma nemen politici, werkers en denkers het werk van de (nabije) toekomst onder de loep.

Minister Lodewijk Asscher, filosoof Jonathan Holslag, publicist Pieter Hilhorst, arbeidseconoom Ronald Dekker, Tweede Kamerlid Mei Li Vos, econoom Robin Fransman, columnist Japke-d. Bouma, ondernemer en raadslid Dennis Boutkan, ondernemer Remco Boas, journalist en econoom Esther van Rijswijk en anderen gaan met elkaar en met het publiek het gesprek aan over deze vragen. In drie debatten zetten ze de twistpunten op een rij en kijken we vooruit naar het werk van (over)morgen.

Meld je aan >
Bekijk hier het programma >

Leestips
De robotisering van arbeid
De technologische ontwikkelingen gaan nu sneller dan bij vorige doorbraaktechnologieën. Robots kunnen steeds meer taken overnemen die tot voor kort buiten het bereik van de technologie zijn gebleven. We moeten ons voorbereiden op deze veranderingen, stelt Lodewijk Asscher, niet uit angst voor robots, maar om de kansen die technologische ontwikkeling biedt te pakken. Lees de hele toespraak hier >

Leve de onbeperkte groei!
De Europese economieën staan voor moeilijke aanpassingen, dat is duidelijk. Maar, zo vraagt filosoof Holslag zich af, hoe zorgen we dat onze economieën er bovenop komen; in welke sectoren investeren we het best ons kapitaal, onze arbeid? En moeten economische groei en innovatie steeds technologisch zijn en kunnen we kapitaal en arbeid die vrijkomen door automatisering inzetten om een betere samenleving te bouwen? Lees de blog hier van Jonathan Holslag >