Behandeling van de Veteranenwet

Door Angelien Eijsink op 27 oktober 2011 Delen

De PvdA heeft met vele veteranen, familieleden en betrokken veteranenorganisaties, jarenlang gewerkt aan de Veteranenwet. In deze wet wordt het recht op erkenning en waardering voor veteranen, en op bijzondere (na)zorg wanneer een veteraan dit nodig heeft, vastgelegd. De veteranenwet, gesteund door alle politieke partijen, wordt donderdag 27 oktober besproken in de Tweede Kamer.

De PvdA zet zich al jaren in voor de belangen van veteranen. In oktober 2006 kwam PvdA met het manifest Zorgdragen voor Nederland. Deze veteranenwet komt daar uit voort.

Enkele praktische gegevens:

Hoe verloopt de behandeling van de Veteranenwet?
1. De Kamerleden van alle verschillende partijen stellen vragen aan de initiatiefnemers over de Veteranenwet, bijvoorbeeld over het nut en de noodzaak van bepaalde regelingen of over mogelijke aanpassingen.
2. De initiatiefnemers van de Veteranenwet beantwoorden de vragen van de Kamerleden. De vragen worden beantwoordt door drie van de initiatiefnemers,  mw. Angelien Eijsink (woordvoerder PvdA), dhr. Jasper van Dijk (woordvoerder SP) en dhr. André Bosman (woordvoerder VVD).
3. De minister van Defensie, dhr. Hans Hillen, neemt afsluitend het woord en geeft zijn advies over de wet.