Meer doen om de klimaatdoelen in Nederland te halen

Door Joris Thijssen op 3 november 2022 Delen

We zagen het de afgelopen zomer in Nederland; alle hitterecords werden verbroken, de rivieren stonden leeg en de oogsten mislukten vanwege de droogte.

Het is duidelijk: klimaatverandering bedreigt onze manier van leven. En alleen met een ambitieus klimaatbeleid kunnen we toewerken naar een duurzame en leefbare wereld, waar wij en onze kinderen gezond kunnen leven.

Maar ondanks de noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan met concrete maatregelen, lezen we in een nieuw rapport van de KEV (Klimaat- en Energie Verkenning) dat het kabinet te weinig doet om de klimaatdoelen in Nederland te halen.

Alleen met een ambitieus klimaatbeleid kunnen we toewerken naar een duurzame en leefbare wereld.

Waar ging het mis? In januari werd Jetten klimaatminister met een behoorlijk goed regeerakkoord. Hij beloofde dat er in mei plannen zouden zijn om onze klimaatdoelen te halen en klimaatverandering tegen te gaan. In mei beloofde hij weer dat er met Prinsjesdag meer maatregelen aangekondigd zouden worden. En nu, bij de klimaatnota, heeft de minister wéér de kans om daadwerkelijk de daad bij het woord te nemen. Maar nee, wéér laat Jetten het afweten. Hij laat een studie doen door Van Geest, terwijl hij het eerste rapport van Van Geest nog niet eens heeft uitgevoerd!

De tijd van mooie woorden en uitstellen is écht voorbij. Deze minister moet nú lef tonen en met een duidelijke visie komen voor een duurzame en leefbare wereld voor iedereen. Daarom roepen we de klimaatminister op:

• Kom in actie en laat de vervuilers betalen, zoals Van Geest in haar eerste rapport al adviseerde. De schade aan de natuur en het klimaat heeft namelijk nog steeds geen eerlijke prijs. De veroorzakers van de bulk van de broeikasgassen betalen daar nauwelijks voor, terwijl huishoudens juist relatief veel betalen. Dat is de omgekeerde wereld. Door de vervuiler te laten betalen sla je twee vliegen in één klap: het klimaatbeleid wordt eerlijker en vervuilers krijgen een prikkel om te verduurzamen.
  • Luister naar wat de experts zeggen, bijvoorbeeld TNO, en pak regie bij de grootschalige isolatie van huizen. Alleen zo zorgen we ervoor dat er geen tochtige woningen meer zijn, de energierekening weer betaalbaar wordt, en dat we klimaatvervuiling écht tegengaan. In een gezamenlijke tegenbegroting hebben PvdA en GroenLinks onder andere voorgesteld om hier extra geld voor vrij te maken.

De PvdA eist dat de minister doet wat de klimaatwet zegt: direct extra maatregelen nemen om de klimaatdoelen wél te halen.

Later deze maand gaat de VN-klimaatconferentie (COP26) van start. Ook internationaal moet het kabinet er een flink tandje bij zetten. 40% van de Nederlandse uitstoot vindt plaats in het buitenland en ook historisch hebben Nederland en Europa een verantwoordelijkheid om landen te helpen die nu al de gevolgen van klimaatverandering ondervinden. De PvdA vindt dat het kabinet ten minste aan haar internationale verplichtingen moet voldoen en stelt voor om geld vrij te maken voor klimaatschade in ontwikkelingslanden.

Het uitstelgedrag van deze minister is onacceptabel en de PvdA eist dan ook dat de minister doet wat de klimaatwet zegt: direct extra maatregelen nemen om de klimaatdoelen wél te halen. En zo concrete stappen te zetten naar een duurzame en leefbare wereld voor ons allemaal.

Onlangs presenteerden we samen met GroenLinks onze klimaatvisie. Onze principes voor deze visie zijn dat klimaatbeleid betaalbaar moet zijn voor iedereen, de vervuiler eerlijk gaat bijdragen en de samenleving belangrijker is dan bedrijfswinsten. Je lees er hier alles over.

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar