Kati Piri rapporteur Turkije

Foto Flickr/PvdA

Door De Redactie op 29 september 2014 Delen

Vanavond is Kati Piri door de sociaaldemocratische fractie in het Europees Parlement benoemd als Turkije-rapporteur namens het Europees Parlement. Zij is de komende vijf jaar verantwoordelijk voor de jaarlijkse rapporten over de voortgang van de onderhandelingen met Turkije.

Kati Piri: ‘Ik kijk er naar uit om als rapporteur de ontwikkelingen in Turkije nauwlettend te volgen en het Europees Parlement te adviseren over de voortgang van de onderhandelingen. Daarbij zal ik vooral letten op de staat van de democratie en de rechtsstaat.’

De positie van rapporteur voor Turkije in het Europees Parlement heeft een Nederlands tintje: na Arie Oostlander, Camiel Eurlings en Ria Oomen is nu Kati Piri benoemd. Op 8 oktober zal zij namens het Europees Parlement een eerste reactie geven op de voortgangsrapportage over Turkije die de Europese Commissie op die dag presenteert.