Kamp laat flexwerkers barsten

Door Roos Vermeij op 20 april 2012 Delen

De PvdA heeft grote bezwaren tegen de plannen van minister Henk Kamp (Sociale Zaken) om de termijn van de uitkering die flexwerkers bij ziekte ontvangen in te korten. Op deze manier vergroot hij de bestaansonzekerheid van deze mensen. De PvdA vecht tegen hyperflexibiliteit en heeft plannen gepresenteerd waarin flexwerkers juist meer rechten krijgen, waaronder loondoorbetaling bij ziekte.

Het is triest dat de minister dit kan verzinnen. Tegen mensen met een flexcontract die ziek worden zegt hij: ‘barst maar’, en tegen werkgevers zegt hij: ‘neem zoveel mogelijk flexcontracten in dienst, want die kan je eruit gooien zonder dat het iets kost’. Waar willen we heen in Nederland? Naar een samenleving met goede voorzieningen en arbeidsverhoudingen, waardoor mensen prettiger en beter kunnen werken? Of naar een samenleving waarin het ieder voor zich is en een ieder die even pech heeft, bijvoorbeeld ziek wordt, te horen krijgt: eigen schuld dikke bult?