Kamerlid zoekt boer #15

Door Sjoera Dikkers op 2 juli 2013 Delen

Een werkbezoek in de buurt bij de vaste plantentelers. Voedsel verbouwen we in Nederland natuurlijk al sinds mensenheugenis, maar vaste planten voor in de tuin is pas een tijdje na de Tweede Wereldoorlog opgekomen. Toen mensen wat geld voor hun tuin over hadden bloeide de sector van vaste plantentelets voorzichtigjes op. Ik leer dat het veelal bollenboeren zijn die zijn overgestapt omdat in de vaste planten meer te verdienen valt. Het is een kleine sector waar mensen elkaar kennen en helpen.

Hoewel de sector klein is exporteren ze wel over de hele wereld. We lopen door velden van Hosta’s die straks in de tuinen van Amerikanen komen te staan. Bij een van de bedrijven ontmoet ik twee jonge ondernemers van de familie Rotteveel uit Noordwijk. Knapen met een goede HBO-opleiding en plannen voor de toekomst die het bedrijf over gaan nemen. Ze hebben er vertrouwen in en dat is mooi om te zien.

Op praktisch elk agrarisch bedrijf waar ik het afgelopen jaar gelopen heb staan auto’s met Poolse nummerplaten. Ook hier. De sector kan zo floreren dankzij de Polen die erg hard werken en lange dagen maken. Ik spreek daar over met de ondernemers. Ze geven allemaal aan dat ze zorg dragen voor goede arbeidsomstandigheden en goede huisvesting vanuit de gedachte ‘als je goed bent voor je werknemers, zijn ze goed voor jou’.

Ik gun het de Polen van harte dat ze hier werk kunnen vinden dat er in Polen niet is, maar vind het wel wrang dat in tijden van enorme werkloosheid we niet meer van onze eigen werklozen in de agrarische sector aan het werk kunnen krijgen.