Kamerlid zoekt boer #14

Door Sjoera Dikkers op 2 juli 2013 Delen

Om ervoor te zorgen dat een koe melk blijft geven moet zij elk jaar een kalf krijgen. Een deel van de vrouwelijke kalveren worden gehouden als vervanging van de oudere melkkoeien, maar het grootste deel gaat richting de kalvermestrij. Het is een bijzondere sector omdat de kalversector zo’n beetje in handen is van één bedrijf: de VanDrie Group.

Deze VanDrie Group koopt alle kalveren op en brengt ze onder bij bedrijven die de kalfjes opfokken tot ze klaar zijn voor de slacht. Het zijn niet alleen Nederlandse kalfjes die hier worden opgefokt, maar ook uit de ons omringende landen. Als de kalveren klaar zijn voor de slacht gaan ze naar de speciale slachthuizen van de VanDrie Group en op één zo’n slachthuis was ik uitgenodigd om eens te komen kijken.

Ik krijg eerst de onvermijdelijke presentaties in het kantoor bij de directeur met duidelijk politieke boodschappen over antibioticagebruik (is namelijk hoog), kunstmatig ijzertekort om het kalfsvlees wit te houden (doen ze namelijk niet meer) en over de EU landbouwsubsidies (hebben ze namelijk nodig). De presentatie geeft ook een beeld van een zeer succesvolle Nederlandse ondernemingen. De markt van kalfsvlees is voor een groot deel in handen van deze familie, er wordt veel in het bedrijf geïnvesteerd en ze zijn zeer innovatief. Zo kunnen ze van elk lapje vlees zeggen waar het geboren is, waar het is opgefokt, welk eten het gehad heeft en welke chauffeur het dier naar het slachthuis heeft gereden. Een tracking systeem dat zijn tijd ver vooruit is. Ik ben erg onder de indruk.

Na de presentaties is het tijd voor een uitgebreide rondleiding door de fabriek. We beginnen achterin bij de verpakkingsafdeling. Ze leveren maatwerk: de klant kan het krijgen zoals ze het hebben willen en maken ‘waarde’ uit elk deel van het kalf. Het is leuk om te zien hoe de Plant-manager straalt en met trots vertelt over de innovaties en de zorg voor het product. Het kalfsvlees gaat ook naar landen waar mensen vanuit geloofsovertuiging ritueel geslacht vlees willen eten. De kalveren van de VanDrie Group worden allemaal ritueel geslacht.

We hebben binnen de PvdA een heftig debat gevoerd over het al dan niet vooraf verdoven van dieren voordat ze ritueel geslacht worden. Ik ben een groot voorstander van de verdoving omdat je de dieren een onnodige lijdensweg bespaart. Dit slachthuis slacht de kalveren uitsluitend verdoofd. Er komen mensen uit diverse moslimlanden kijken hoe het gebeurt en ze geven zonder uitzondering hun goedkeuring aan het proces: het kán dus wel: ritueel verdoofd slachten. Als we het bedrijfsproces van achter naar voren doorlopen komen we van de verpakkingsafdeling via de uitbeenderij verder. Het vlees aan de haken wordt steeds herkenbaarder en ik word tot mijn eigen schaamte een beetje weeïg van al die warme dode lijven om me heen. Het went zo hoor ik, dat geloof ik ook wel. We lopen door tot we uiteindelijk aankomen bij de levende kalveren. Het woord kalf is wat misleidend: het zijn stevige dieren van 8 en 12 maanden. Op de ochtend van mijn werkbezoek wordt er een groep kalveren van 12 maanden oud geslacht.

De dieren worden uit de vrachtwagen geladen, via een opvang hok een S-vormig gangetje ingedreven. Aan het einde van de gang wordt het kalf klem gezet en krijgen ze een pin door het hoofd geschoten. De dieren zijn dan hersendood en schuiven door naar de slachter die in een soepele beweging de hals doorsnijd vergezeld door een kort gebed. Het zijn speciaal opgeleide moslimslagers. Het kalf wordt aan een achterpoot omhoog getakeld en bloedt leeg. De tijd tussen schietmasker met de pin en halssnede is slechts een paar seconden. Ik was oprecht onder de indruk van de zorg en het respect waarmee het dier omringd wordt. Het proces gaat snel zodat de stress voor de dieren beperkt is, het schietmasker doet zijn werk; de kalveren zijn dood en voelen de halssnede niet. Zo kan je ze én ritueel slachten en daarmee tegemoet komen aan de wens van mensen om halal geslacht vlees te eten, én ze voldoen aan de dierenwelzijnseisen van deze tijd. Goed om dat eens met eigen ogen gezien te hebben.