Kamerlid zoekt boer #12

Door Sjoera Dikkers op 2 juli 2013 Delen

De Anna Hoeve van Paul en Ilse Blokker in Midwoud staat vandaag (maandag 22 april) op de agenda. Ze willen het met me hebben over het mestbeleid.

Omdat er te veel mest over het land werd uitgereden hadden we in de jaren 90 een enorme uitstoot van ammoniak. Om dat terug te dringen is besloten om mest in de grond te injecteren (in de grond spuiten) in plaats van boven de grond uit te rijden. Dat heeft de hoeveelheid ammoniak in de lucht erg doen afnemen maar er staan nu boeren op die zeggen dat het slecht is voor de grond. Het is vooral een debat tussen de deskundigen die het met elkaar maar niet eens kunnen worden. Lastig om daar politiek van te maken.

Voor de PvdA is volksgezondheid en natuur leidend. Als het bovengronds mest uitrijden niet goed is voor de natuur en luchtkwaliteit moeten we het niet willen, maar dan moeten de deskundigen het wel eens worden. De boodschap van de mensen op de Anna Hoeve was duidelijk: mest injecteren is erg ongezond voor het gras, voor de koeien, en dus voor de mens. De voorstanders van mest injecteren zeggen weer iets anders dus wij hebben aan onze eigen staatssecretaris gevraagd om dit nu maar eens grondig uit te zoeken.

De rondgang over de boerderij geeft een mooi beeld van een bedrijf waar de koeien het erg goed hebben en de boer er nog aan verdiend ook. Het bedrijf heeft koeien, schapen, kippen en bijen. Wat Paul en Ilse laten zien is dat het dus kan; geld verdienen aan een niet-gangbaar bedrijf. Ze maken van hun eigen melk Kefir (soort zoete lobbige yoghurt) en verkopen dat aan huis. We praten wat na over te vroeg gemaaide bermen waardoor de bijen geen bloemen kunnen vinden, vogelgriep waar hun loslopende kippen geen last van hebben omdat het een erg sterk ras is en de hoorns op de koeien wat volgens deze boer gezonder is voor zijn dieren. Het is goed om te zien dat in deze zo op het oog vrolijke boel ook gewoon een boterham verdiend kan worden.