Kamerlid zoekt boer #11

Door Sjoera Dikkers op 14 juni 2013 Delen

Op zes mei ga ik met Marieke Hoste, lobbyist van LTO Nederland, op pad. De eerste stop is bij van Rijns Rozes van de gebroeders Van Rijn uit de Kwakel. Twee broers (de ene praat, de andere teelt) die noodgedwongen na het overlijden van hun vader al op heel jonge leeftijd de rozenkwekerij hebben moeten runnen. Ik ben onder de indruk van hun verhaal; ze werken heel erg hard en hebben een prachtige bedrijf opgebouwd met witte Avalanche rozen waar ze met veel trots over vertellen.

We krijgen een gesprek over samenwerking met andere rozentelers, de markt, en zoals met veel bedrijven in de agrarische sector ook over de medewerkers uit Polen. Ze hebben van alles geprobeerd om lokale medewerkers te krijgen, maar dat gaat erg moeilijk.

Hoewel ze minder seizoenpieken hebben dan in bijvoorbeeld de fruitteelt is het ook voor hun lastig om de juiste mensen binnen te krijgen en te houden. De broers roemen de arbeidsethos van Polen die niet zeuren en doorwerken tot het werk klaar is.

Ik ben er wat ambivalent onder; als de arbeidsomstandigheden en het loon beter zouden zijn zou je wellicht ook wel Nederlandse krachten kunnen vinden, we hebben immers een hoge werkloosheid. Er zijn wel projecten genoeg om mensen te stimuleren om in de land en tuinbouw te gaan werken, maar dat levert uiteindelijk maar bar weinig op. Zonder voornamelijk de Poolse arbeiders zou de agrarische sector niet zo kunnen presteren. Goed voor de agrarische sector, goed voor de mensen uit Polen (mits fatsoenlijk behandeld natuurlijk), maar wrang als je bedenkt dat we onze eigen werkloosheid ook willen oplossen.

We lopen het bedrijf van de buurman ook maar meteen even binnen. Ze delen samen een warmtekrachtcentrale. De buurman is paprikateler en was net bezig pallets met rode paprika’s in de koelcel te zetten. Een mooi gezicht. ‘Koopt Nederlandse waar’ was zijn boodschap, want daar zit een stuk minder gif op dan op de paprika’s uit het buitenland. Op zich een logisch pleidooi, maar als alle paprikatelers uitsluitend moesten leven van de nationale paprikaconsumptie zouden er veel telers failliet gaan. Nederland is een groot exporteur van agrarische producten en ook van paprika’s. Ook deze teler kan niet bestaan zonder zijn Poolse paprikaplukkers.

Ik krijg bij het weggaan een bos prachtige rozen mee die ruim drie weken gebloeid hebben. Goed product waar Nederland trots op mag zijn.

Het tweede bezoek bracht ons naar Boskoop naar de Salix-kwekerij van de familie Bontekoe. Een Salix is een soort wilg die als sierboompje in de tuincentra wordt verkocht. Het koude voorjaar heeft ook deze teler geld gekost. Door het koude voorjaar gaan mensen niet snel naar de tuincentra en daar hebben veel plantentelers last van. We spreken over een slecht weer verzekering en over het feit dat veel kwekers het hoofd moeilijk boven water kunnen houden. Wij krijgen een rondleiding, uitleg dat zonder de Poolse medewerkers het bedrijf niet zou kunnen voortbestaan en gaan naar huis met een grote Salix in de auto.