Jaag reiziger openbaar vervoer niet uit

Jaag reiziger openbaar vervoer niet uit

Door Attje Kuiken op 24 mei 2012 Delen  

Wie met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat,
is
volgend jaar een stuk duurder uit
. In het Kunduz-akkoord is afgesproken dat
de onbelaste reiskostenvergoeding voor de trein en de bus wordt afgeschaft. Dat
kan de forens meer dan 1000 euro per jaar extra kosten. Het openbaar vervoer
moet juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zijn.

Update:
De
NS vreest voor leegloop in de treinen
door het Kunduz-akkoord.
Treinreizigers zouden door de afspraken in het Kunduz-akkoord vaker met de auto
naar hun werk gaan.

Dagelijks reizen een miljoen mensen met de trein naar hun werk. De meeste
forenzen krijgen daarvoor een reiskostenvergoeding van de werkgever. Als het aan
de Kunduz-partijen ligt wordt die reiskostenvergoeding straks belast. Iedereen
die met het openbaar vervoer op kosten van de baas naar zijn werk gaat, moet dan
extra belasting gaan betalen. Het precieze bedrag hangt van twee factoren af: in
welke schijf je belasting betaalt, en hoeveel reiskostenvergoeding je betaalt.
Dat kan flink in de papieren lopen. Een gemiddelde reiziger is tot 109 euro per
maand duurder uit. Mensen met een NS en/of OV-jaarkaart zijn straks tot 155 euro
per maand extra kwijt.

Wij vinden dat dit niet kan. Nederlanders besteden gemiddeld de meeste tijd
aan het reizen tussen werk en woning. Dat zorgt voor veel files, een enorme druk
op het milieu en een hoop verloren uren voor reizigers om aan andere zaken te
besteden. Het verbeteren van de bereikbaarheid is, kortom, een belangrijke
opgave. Wij bezuinigen daarom niet op de vergoeding voor woon-werkverkeer. In
plaats daarvan gebruiken wij deze vergoeding voor een mobiliteitsbudget dat voor
iedere werknemer vrij besteedbaar is. Wij omarmen hiermee het pleidooi van ANWB
om werkgevers en werknemers onderling afspraken te laten maken over de besteding
van de kilometervergoeding.

In
ons plan
geldt de vergoeding niet alleen voor autokilometers, maar ook voor
OV kilometers, voor het mijden van de spits en voor fietskilometers. Geheel naar
inzicht van de werknemer en de werkgever in te vullen. Het gebruik van OV wordt
hierdoor gestimuleerd en we verwachten dat er minder files zullen ontstaan.
Daarnaast willen wij ook andere barrières wegnemen voor het OV gebruik door
werknemers. Initiatieven die bijvoorbeeld leaserijders in staat stellen
makkelijker met het OV te laten reizen, waardoor files worden vermeden, willen
we verder ondersteunen.

De oplossing van de filedruk is niet om mensen het OV uit te jagen.
Integendeel. Het OV moet juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zijn.
Trein en bus moeten goed, toegankelijk en veilig zijn, maar vooral frequent en
betrouwbaar. Over de hele linie moet het openbaar vervoer als één systeem
(trein, metro, tram, bus, taxi, veerdiensten) beter worden. Tegelijkertijd
kunnen autokilometers voorkomen worden door een betere bereikbaarheid van
werknemers via internet, een aanpassing van werkuren en de mogelijkheid om
ergens anders te werken; dichter bij huis of bij de klant. Dát willen wij
stimuleren. Meer flexibiliteit. Minder asfalt.

Delen: