Investeren in de toekomst van 500 miljoen mensen

Foto Flickr / European Parliament

Door Marit Maij op 26 november 2014 Delen

Vandaag presenteerde Commissievoorzitter Juncker zijn plannen voor zijn investeringsfonds. Daarmee wil hij investeren in de toekomst van Europa, investeren in de toekomst van de Europese Unie, maar vooral investeren in de toekomst van vrouwen, mannen en jongeren in Europa, de 500 miljoen inwoners van de EU. De plannen van Juncker zijn een goede eerste stap op weg naar een economisch sterkere Europese Unie. Het geld moet vooral gebruikt worden voor innovatie en beter onderwijs.

De discussie gaat nu over hoeveel geld er beschikbaar komt, of dat genoeg is en of de verwachtingen rondom investeringen uit de markt niet te hoog gespannen zijn. Of dit gaat lukken gaan we zien, maar dit gaat ook afhangen van de vraag of we het geld investeren in goede en duurzame projecten.

Goede investeringsprojecten moeten projecten zijn, die de economie aanjagen, mensen aan werk helpen, Europa versterken en jongeren voorbereiden op de toekomst. Vier sectoren liggen in het vizier van de Commissie: infrastructuur, midden- en kleinbedrijf, onderwijs & onderzoek en duurzame energie. De PvdA is zeker voorstander van het investeren in deze sectoren, maar ziet wel risico’s van vervallen in oude patronen. Er moet niet gekozen worden voor de gemakkelijke weg: een snelweg, vliegveld of spoorbaan van niks naar nergens. Dat levert alleen op de korte termijn banen in de bouw op. Er moet juist gekozen worden voor projecten die ook op de langere termijn zorgen voor banen en economische groei. De digitale snelwegen van de toekomst en de vervoersmiddelen van de toekomst: internet, elektrische auto’s of supersnelle duurzame treinen.

En het belangrijkste project voor de toekomst: duurzame energie. Onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, olie en kolen is funest. Het is funest voor het milieu, maar we willen ook gewoon minder afhankelijk zijn van Poetin’s Rusland of van Arabische oliesjeiks.

Wellicht het belangrijkste is investeren in mensen zelf, vooral in jongeren en in banen van de toekomst. Investeren dus in onderwijs en in het midden- en kleinbedrijf, banen- en innovatiemotor van onze economie. In de toekomst maakt de Europese Unie een kleiner deel uit van de wereldbevolking en een steeds kleiner deel van de wereldeconomie. Daarom moeten we slim zijn, handig zijn en ervoor zorgen dat we op bepaalde gebieden uitblinken. Onderzoek moet meer kansen krijgen. Bijkans half Europa leert iets met rechten, economie of business. Dat is echt te beperkt en te veel eenheidsworst. Zeker de jongeren Zuid-Europa hebben daar last van. Zij werken jaren hard op school en universiteit en vinden vervolgens geen baan. Onderwijs moet meer aansluiting op de arbeidsmarkt vinden.

Dit pakket van Juncker is een eerste stap, maar of het ook gaat werken hangt van de invulling af. Laten we investeren in duurzaamheid en in onderwijs & onderzoek. Zo investeren we in de toekomst van 500 miljoen mensen.