Investeer in kwaliteit gemeenteraad

Door Manon Fokke op 13 februari 2013 Delen

De PvdA wil investeren in de kwaliteit van gemeenteraden door raadsleden meer scholing aan te bieden. Ik wil dat minister Plasterk daarover in gesprek gaat met de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Gemeenten krijgen de komende tijd meer taken. Op al die nieuwe taken moet goede democratische controle plaatsvinden.

De gemeenten zijn al hard aan de slag om efficiënter te werken, maar kunnen hierbij een steuntje in de rug gebruiken. Gemeenteraadsleden die goed voorbereid zijn op hun taak kunnen de dienstverlening door de lokale overheid verbeteren.

De PvdA wil de minister van Binnenlandse zaken dan ook verzoeken in overleg te treden met de VNG over een kwaliteitsimpuls van het lokaal bestuur en hierbij mogelijke besparingen boven de 18 miljoen euro te betrekken.