Interview in ledenblad Rood

Door Bert Koenders op 15 januari 2015 Delen

Toen ik in 2010 vertrok uit Nederland waren de vluchtelingen stromen zeer gering, nu zijn die het grootst sinds de Tweede Wereldoorlog. De Arabische Lente was destijds net begonnen. Er was hoop en optimisme. Inmiddels is dat omgeslagen in geweld, wantrouwen en diepgaande kwaadaardigheid, met Tunesië als enig lichtpuntje. Het was in 2010 eveneens onmogelijk voor te stellen dat we zulke problemen met Rusland zouden hebben, tot aan sancties toe. De wereld heeft, kortom, in vier jaar tijd een andere aanblik gekregen. We zullen als Nederland met die toegenomen onvoorspelbaarheid rekening moeten houden. Als veilige samenleving zijn we geneigd te gemakkelijk het kwaad in de wereld te onderschatten of juist te vervallen in zwartgalligheid. Lees het hele interview in ons ledenblad Rood, pagina 6 t/m 9 (pdf) >