Bewondering voor vernieuwende watersector

Door Lutz Jacobi op 7 november 2013 Delen

Deze week is het de International Water Week. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat er schoon en ook nog eens lekker water uit de kraan komt, maar om van water drinkwater te maken moeten er heel wat stappen gezet worden. Het is echt onvoorstelbaar hoeveel uitvindingen er gedaan worden op het gebied van water.

Tijdens de International Water Week Amsterdam staan nieuwe ideeën en innovaties op het gebied van water centraal. Ieder jaar wordt er in deze week de Aquatech Innovation Award uitgereikt aan het meest innovatieve product, om bedrijven te stimuleren om te blijven innoveren.

De winnaar van deze award is het humuszuurproject van drinkwaterbedrijf Vitens, genaamd De HumVi Liquid technology. Deze innovatie en unieke technologie wordt toegepast op een plek die voor elke Fries een markant herkenningspunt in het landschap is: op Spannenburg.

Met deze technologie kan van lastig schoon te maken water, perfect drinkwater worden gemaakt. De reststroom wordt door een nieuwe installatie op Spannenburg gesplitst in drie producten: water, zout en humuszuur. Water en zout wordt volledig hergebruikt in het productie proces. Het humuszuur wordt opgewaardeerd tot een product voor de agrarische sector als plant- en bodemverbeteraar. Afval wordt zo weer grondstof. En zo is de cirkel weer rond.

Liefst zou ik zien dat het water niet vervuild zou worden, maar het zuiveren van water lukt steeds beter en ik vind dat een topprestatie. Nederland is echt een innovatieve koploper op het gebied van water, dat blijkt keer op keer. Water en innovatie zijn een gouden combinatie.