Interessant Enschede

Door Keklik Yücel op 9 maart 2015 Delen

Vorige week was ik in Enschede om meer praktijkinzichten te krijgen over het armoedebeleid en de rol van wooncorporaties daarin. Bij corporatie Domijn hebben ze als uitgangspunt dat door snel en intensief communiceren over betalingsachterstanden huurders optimaal worden geholpen.

Al na drie dagen gaat het eerste signaal richting huurders die hun normale betaaldag hebben overgeslagen. Na zes dagen opnieuw en na negen dagen wordt een bezoek gebracht of een telefoontje gepleegd. Problemen bespreekbaar maken en helpen als dat gewenst is om de zaak beheersbaar te houden. Samen met de gemeente en zo nodig andere instanties. Op dit moment zien ze bijna 250 echte probleemgevallen van wie uiteindelijk zo’n 140 zaken bij de rechter terechtkomt voor ontbinding van het huurcontract. In zo’n kleine dertig gevallen leidde dat tot ontruiming met behulp van een deurwaarder. Armoedebeleid van de gemeente via bijzondere bijstand wordt in een aantal gevallen ingezet en in zo’n 30 gevallen hebben de huurders de woning al verlaten.

Opvallend vond ik de betrokkenheid van de medewerkers bij hun huurders. Alles wordt uit de kast gehaald om te voorkomen dat een onoplosbaar probleem ontstaat. De Partij van de Arbeid pleit voor een zorgplicht op lokaal niveau. Het is heel goed dat deze wooncorporatie Domijn  er al zo mooi invulling aan probeert te geven. Voorkomen en vroegsignalering is altijd beter. Zowel voor de schuldeiser als voor de schuldenaar.

Lees ook:
Inspirerende initiatieven tegen armoede in Rotterdam
‘Gelijke kansen’-tour