Inspirerende initiatieven tegen armoede in Rotterdam

Door Keklik Yücel op 19 februari 2015 Delen

Vorige week maandag heb ik de ‘Gelijke kansen’-tour afgetrapt in Rotterdam. Tijdens deze tour wil ik kennismaken met inspirerende voorbeelden die het bestrijden van uitsluiting op een vernieuwende manier aanpakken. Staatssecretaris Klijnsma heeft bovenop de 100 miljoen euro voor armoedebestrijding nog eens 4 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor kansrijke initiatieven die armoede op lokaal niveau tegengaan. In Rotterdam zag ik voorbeelden die met dit extra geld een hoop zouden kunnen bereiken.

Ons bezoek startte in de voedseltuin. Een project van de voedselbank Rijnmond waar verse groenten en fruit worden verbouwd die gebruikt worden voor de voedselpakketten. Deze tuin is ontstaan uit de behoefte van de voedselbank om meer verse producten aan te bieden. De passie en de energie die de vrijwilligers ons lieten zien, toonde trots: samen zetten hier talloze vrijwilligers de schouders eronder om juist zij die het moeilijk hebben van verse groente en fruit te voorzien. Uit de gesprekken werd duidelijk dat het pijnpunt vaak zit in de schuldhulpverlening: deze is vaak traag, dan wel te ingewikkeld waardoor een te grote groep tussen wal en schip valt. Een zeer belangrijk punt waar we als PvdA ook absoluut een nieuw antwoord op moeten gaan vinden.

Hierna vertrokken we naar binnen, naar de Stichting Jarige Job. Dit is een stichting onder de bezielende leiding van Huib Lloyd met als doel om ieder kind in Nederland een verjaardag te kunnen laten vieren. Iedereen met kinderen bij de voedselbank krijgt in de week voor de verjaardag van het kind een pakket uitgereikt met daarin taart, slingers en andere verjaardagattributen, inclusief een cadeautje. Drijvend op particuliere giften en sponsoring door bedrijven weet deze stichting een lach op de gezichten van duizenden kinderen te toveren. Naast deze pakketten organiseert de stichting ook educatieve programma’s op basisscholen over armoede. Het is een geweldig initiatief dat met relatief weinig middelen de aandacht weet te vestigen op kinderen die opgroeien in armoede en heel concreet iets voor deze kinderen betekent. Wat betreft de PvdA krijgen initiatieven zoals deze volop ondersteuning van het kabinet.

De dag werd afgesloten met een bezoek aan de SKVN, dat muzieklessen organiseert voor kinderen uit heel Rotterdam. Het bijzondere aan het project dat ik bezocht, is het feit dat kinderen met talent en of interesse voor een zeer kleine bijdrage een instrument kunnen leren bespelen dat ze te leen krijgen van de stichting. Cultuur is niet alleen bedoeld voor mensen met een grote portemonnee, maar voor iedereen met talent. In Rotterdam trekt de gemeente hier al jaren extra geld voor uit. Organisaties als de SKVN hebben naast een culturele functie ook zeker een maatschappelijke taak. Het is dan ook belangrijk dat geld bedoeld voor armoedebestrijding ook kan worden ingezet voor dit soort projecten.

De passie en de trots die ik in Rotterdam, bij deze initiatiefnemers, zag zijn inspirerend. Vragen zijn er ook, want hoe toegankelijk is momenteel de schuldhulpverlening? En kunnen kleinere stichtingen ook gebruik maken van het extra geld dat de staatssecretaris beschikbaar heeft gesteld zonder in al te veel bureaucratie te verzanden? Welke inspirerende initiatieven zijn er in andere steden? Vragen waar ik de komende tijd antwoord op zal proberen te geven.

Het volgende bezoek zal plaatsvinden op 2 maart aan Enschede.