Inkomensafhankelijke premie houdt zorg betaalbaar

Door Eeke van der Veen op 3 november 2010 Delen

De PvdA maakt zich al jaren hard voor een inkomensafhankelijke zorgpremie. Ik vind het dan ook een goede zaak dat topman Roger van Boxtel van zorgverzekeraar Menzis hiervoor pleit. Het is niet alleen eerlijker, maar ook noodzakelijk om de zorg toegankelijk te houden voor mensen met een lager inkomen en de alsmaar stijgende kosten te beteugelen. Van Boxtel merkt terecht op dat de verzekeraar afhankelijk is van de betaalde premies. Ik vind het niet meer dan redelijk als iemand die veel verdient iets meer zorgpremie betaalt dan iemand die met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen. Voor de PvdA geldt: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

Daarnaast maakt deze invulling de bureaucratie van de zorgtoeslag overbodig. Wij hebben altijd al gezegd dat een inkomensafhankelijke premie veel beter werkt dan een toeslag. We moeten wel goed nadenken over welke bijdrage we van de verschillende inkomensgroepen vragen. Het moet niet zo zijn dat mensen met een modaal inkomen de hardste klappen krijgen. Ik ga dit onderwerp bij de begrotingsbehandeling aansnijden: zeker in tijden van bezuinigingen is het extra belangrijk dat we kwetsbare groepen ontzien en ook voor hen de zorg toegankelijk houden.