Initiatiefwet PvdA, GroenLinks en D66 tegen afbraakbeleid natuur

Door Lutz Jacobi op 2 februari 2012 Delen

Mijn collega-Kamerleden Rik Grashoff (GroenLinks), Stientje van Veldhoven (D66) en ik komen samen met deskundigen met een alternatief tegen het natuurafbraakbeleid van het kabinet: de initiatiefwet Mooi Nederland. De natuur verdient beter dan wat staatssecretaris Bleker wil, die met de nieuwe natuurwet een einde maakt aan de bescherming van veel natuurgebieden, dieren en planten. Als de staatssecretaris de ruimte krijgt om te doen wat hij van plan is, is er van de natuur zoals we die kennen straks een hoop verwoest. Eenmaal verdwenen natuur komt nooit meer terug. Wij vinden dat we dat moeten voorkomen, en vele Nederlanders zijn dat met ons eens.

Update: De staatssecretaris heeft overlegd met natuurorganisaties over zijn natuurwet. Hij heeft ze gehoord, maar niet geluisterd. Hij gaat gewoon door op de door hem ingeslagen weg: zo snel mogelijk afbreken van de natuur. Wij werken  graag samen met de natuurorganisaties om hun voorstellen te verwerken in de initiatiefwet Mooi Nederland. Om in de Kamer een alternatief voor te leggen.

Van Veldhoven: ‘De Natuurwet van Bleker is een verarming. Vele investeringen in natuur verbleken door deze wet. Eeuwig zonde. Ook met weinig financiële armslag blijft het onze verantwoordelijkheid te werken aan behoud en bescherming van onze natuur. Natuur is niet alleen mooi, duizenden mensen die werkzaam zijn in de land-, bos- en tuinbouw zijn ervan afhankelijk. Bovendien bieden onze bossen, weides en natuurgebieden ruimte voor ontspanning én ontsnapping aan de stenen van de stad. Daar blijft met de plannen van deze staatssecretaris nog maar weinig van over.’

Grashoff: ‘In de media wordt er gespeculeerd dat het CDA een groenere koers gaat varen. Vooralsnog zitten we met een ambitieloze staatssecretaris die de natuur wil versjacheren aan de hoogste bieder. Met onze initiatiefwet laten we zien dat je ook in financieel krappe tijden datgene wat kwetsbaar is kunt beschermen. De koningin zei het prachtig in haar kersttoespraak: ‘Bij het bepalen van de waarde van alles moet daarom meer gelden dan geld alleen’.’