In memoriam Phili Viehoff

Door De Redactie op 4 juni 2015 Delen

Phili Viehoff is één van die partijgenoten, die de PvdA tot een sterke beweging met uitstraling en geworteld tussen de mensen heeft gemaakt. In de jaren ’90 actief in de Rooie Vrouwen beweging. Was lokaal en provinciaal vertegenwoordiger in de gemeente Hoevelaken (’74 – ’77) en de Provinciale Staten van Gelderland (’74-’77). Door Max van den Berg.

Phili was lid van het politiek team Drenthe, van het partijbestuur en secretaris van het Gewest Gelderland. Kortom zeer verweven met de grote maatschappelijke actieve rode beweging. Ze was werkzaam geweest als kinderverzorgster van 1945 tot 1949 en maar ook als cartografe op de fotoredactie van het Parool in 1953.

Toen ik partijvoorzitter werd in 1979 was Phili al een zeer ervaren betrokken en actief partijgenote, die haar sporen had verdiend. Hartelijk, humorvol en zeer sociaal ingesteld. Het waren ook de jaren van de grote vredesacties tegen de kruisraketten en de kerncentrales, zoals Dodewaard.

Phili wordt in november 1979 lid van het Europees Parlement. Daar zitten dan onder andere Piet Dankert en Ien van den Heuvel, dus aansprekende volksvertegenwoordigers. Phili begon met jeugd, cultuur, onderwijs, voorlichting en sport van januari 1980 tot juli 1984. Om vervolgens energie, onderzoek en technologie (1984-1989) te doen.

Dat deed ze met passie en relativeringsvermogen en altijd bruggen slaand naar de partijgewesten en betrokkenen in Nederland. Ze genoot van de internationale Europese sociaal-democratie: samen werken aan je idealen. Haar publicaties gingen over analfabetisme, biotechnologie en ‘partij, parlement en activisme’. Altijd heel stevig ‘down to earth’, hartelijk menselijk. Daardoor kreeg ze veel vertrouwen en zullen velen binnen en buiten de partij een warm beeld van Phili gedenken.