In memoriam: Leen Vleggeert

Door De Redactie op 25 juli 2014 Delen

Op 19 juli is op 83-jarige leeftijd oud-senator en oud-burgemeester Leen Vleggeert overleden.

Al in de jaren 70 was Leen een belangrijke speler in de Partij van de Arbeid. Tussen 1966 en 1981 was hij voorzitter van verschillende afdelingen en het gewest Zuid-Holland. Door zijn verschijning – altijd opvallend keurig gekleed in een zee van veel smoezelig ogende partijgenoten – én door zijn natuurlijk gezag, was hij een baken van soliditeit en solidariteit. Velen zullen toen niet geweten hebben dat hij zich door hard werken had weten te ontwikkelen van een vakbekwaam metaalarbeider tot een leidinggevende in de particuliere wereld van de metaalnijverheid. Die achtergrond maakte hem ook weinig gevoelig voor modieuze oprispingen van menig partijideoloog. Hij was een man van rechten en plichten, van hard werken, met een scherp oog voor degenen die buiten hun schuld het minder hadden getroffen. Het mag dan ook niet verbazen dat hij – zij het niet kritiekloos – een aanhanger was van Joop den Uyl.

Tussen 1981 en 1983 was hij woordvoerder op het gebied van milieubeheer en defensie in de Eerste Kamer. Daarna werd hij burgemeester van Gorinchem. Hij verruilde deze post op 59-jarige leeftijd voor het burgemeesterschap in de groeikern Spijkenisse. Na zijn pensionering in 1996 heeft hij gedurende een aantal jaren belangrijk werk verricht bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Rotterdams Conservatorium, die beide in ongerede waren geraakt. Een bijkomend voordeel was dat Leen zijn grote liefde voor muziek kon combineren met zijn bestuurlijke gaven.

Wie zijn levensloop overziet wordt getroffen door de veelzijdigheid ervan. Metaalbewerker, vakbondbestuurder, kunstbestuurder, lid van de Eerste Kamer en burgemeester. Leen was een man met een overtuiging, zonder opsmuk, aangenaam zelfbewust, een ‘character’, zoals de Engelsen dat noemen. ‘Leen Vleggeert is een vriend van velen geworden. Ook van mij. Ik voel mij bevoorrecht.’

Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen.

Namens de PvdA, Bram Peper