In memoriam Eric Lentze

Door De Redactie op 24 februari 2015 Delen

Woensdag 21 januari is Eric Lentze, tijdens een vergadering in Utrecht onwel geworden en naar het ziekenhuis gebracht, waar hij op 73-jarige leeftijd aan een hartstilstand is overleden.

Een klein stukje geschiedenis: in het Bataviaasch Nieuwsblad van 21 augustus 1941 lezen we dat Jurgen (tweelingbroer) en Eric Lentze zijn geboren te Buitenzorg (Bogor) op Java. Van hemzelf weten we dat hij zijn eerste jaren heeft moeten doorbrengen in een Jappenkamp. Na de repatriëring naar Nederland komt hij terecht in Zeeuws Vlaanderen, waar hij in Terneuzen zijn middelbare school afmaakt. Na een baan als journalist, waarin hij in Bonn met Johan van Minnen samen werkte, heeft Eric een groot deel van zijn loopbaan gewerkt bij het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds in Heerlen. Naast zijn werk was hij actief in de vakbond, onder meer in de bondsraad van het FNV. Ook politiek was Eric actief op lokaal, provinciaal, landelijk en internationaal niveau.

Wij hebben Eric leren kennen en waarderen in de Landelijke Adviesgroep Ouderenbeleid (LAO), nu Ouderen Netwerk, van de PvdA. Eric was actief in zowel een tweetal werkgroepen als ook in de plenaire adviesgroep; een gerespecteerd collega met een warm hart voor mensen. Vanuit het Ouderen Netwerk leverde hij ook bijdragen voor de inbreng van de partij in de Europese Senioren Organisatie (ESO) in Brussel. In 2011 werd hij lid van het dagelijks bestuur van de ESO.

Eric was altijd gedreven en goed op de hoogte van een aantal sleuteldossiers op het gebied van Pensioenen (landelijk en ook binnen Europa), de inkomensaspecten van zorg, sociale zekerheidswetgeving en het laatste jaar de nu veel besproken vrijhandelsovereenkomst (TTIP). Wij zullen zijn betrokken persoonlijkheid, zijn kennis en ervaring en deskundige inbreng enorm missen. Wie praat ons nu nog bij over onderwerpen als Solvency 2, de Commissie Frijns, en Lissabon 2000?

Wat we zeker zullen missen, is de wandeling naar het station Den Haag CS na een vergadering in het Tweede Kamergebouw. We kwamen altijd weer automatisch terecht op een terrasje op het Plein om nog wat na te praten en een pintje te drinken.

Voorwaarts en niet vergeten …………………………….De Solidariteit!

Namens de leden van het Ouderen Netwerk PvdA,
Fred Plantinga – voorzitter