In gesprek over veiliger voetbalklimaat

Door Tjeerd van Dekken op 13 december 2013 Delen

De Partij van de Arbeid vindt dat iedereen moet kunnen sporten zonder last te hebben van verbaal en fysiek geweld, of agressie op of rond het veld. Niet voor niets vroegen wij om het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’. Deze week was ik in Stadion Galgenwaard in Utrecht, om met mensen uit de voetbalwereld en experts op het gebied van veiligheid ideeĆ«n uit te wisselen over het veiliger maken van onze velden.

In het supportershome van FC Utrecht waren verschillende experts uit het hele land aanwezig. Afgevaardigden van de KNVB, Bureau Halt, het Mulier Instituut, Back to Basic, amateurvereniging Buitenboys uit Almere en tal van andere betrokkenen discussieerden met elkaar over mogelijke oplossingen voor het ongewenste gedrag op en langs het veld bij amateurvoetbalwedstrijden.

Uit de rondetafelgesprekken en discussies kwamen interessante initiatieven naar voren. Een voorbeeld hiervan is het initiatief van Buitenboys, die nu al geruime tijd met toezichthouders proberen de sfeer positief te houden.

De zogenaamde expertmeeting sluit aan bij de eerdere bezoeken aan GRC Groningen en Alphense Boys. Daar sprak ik met leden, vrijwilligers en betrokkenen van de clubs over voetbal en veiligheid.

Na de winterstop ga ik opnieuw langs amateurverenigingen in het land. Daarna worden de aanvullingen voor het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’ gepresenteerd.

We zijn benieuwd wat jouw ideeën zijn over een veiliger sportklimaat. Deel ze via onze enquête of op Twitter via #prettigewedstrijd.