In gesprek met vrachtwagenchauffeurs

Door Lodewijk Asscher op 23 april 2013 Delen

Binnen de transportsector zien we voorbeelden van schijnconstructies. Voorbeelden waarbij de ene chauffeur tegen een veel lager salaris dan de andere chauffeur hetzelfde werk moet doen. Voorbeelden waarbij het ene bedrijf er goede arbeidsvoorwaarden op nahoudt, terwijl het andere bedrijf ze aan de laars lapt. Dit is onacceptabel. Voor gelijk werk moeten gelijke arbeidsvoorwaarden gelden, waaronder gelijk loon. Voor werknemers uit Nederland, maar ook voor werknemers uit het buitenland die hier werken.

Het kabinet wil de strijd aanbinden tegen oneerlijke concurrentie, verdringing van werknemers, onderbetaling en uitbuiting. Een aantal weken terug presenteerde ik de eerste plannen. Er komen o.a. 35 extra inspecteurs waarmee we het bedrijven onmogelijk willen maken om buitenlandse werknemers het minimumloon te betalen. Verder komt er een apart cao-team om sociale partners te ondersteunen bij de handhaving van cao’s.

Op zaterdag 27 april ga ik hierover bij transportbedrijf Albert Keijzer uit Zaandam in gesprek met vrachtwagenchauffeurs. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen, maar van de chauffeurs hoop ik ook te horen wat ze van de kabinetsplannen vinden.