In de ban van de hearings

Door Paul Tang op 2 oktober 2014 Delen

Brussel is deze dagen in de ban van de ‘hearings’. Alle kandidaat-Eurocommissarissen moeten langskomen bij het Europees Parlement en dat gaat er allesbehalve lichtzinnig aan toe. Ego’s worden geknakt en geharnaste bestuurders wordt het vuur flink aan de schenen gelegd.

Jean-Claude Juncker heeft bij zijn benoeming verregaande beloftes gedaan om het voor lidstaten mogelijk te maken investeringen te doen en de economie aan te jagen; alles met het doel de grote Europese werkloosheid snel te bestrijden. De individuele commissarissen komen nu uitleggen hoe ze al die beloftes precies gaan waarmaken. En de ene kandidaat is daar beter in dan de andere: een aantal commissarissen moet op herexamen.

Gisteren was in dat opzicht een dag met hele lastige examens: De Brit Hill zou belast moeten worden met toezicht op de financiële markten. Bij zijn hearing stelde Hill dat hij een ‘do’er and not a talker’ is, maar hij wist ons daar absoluut onvoldoende van te overtuigen. Hill gaf niet aan wat hij daadwerkelijk van plan is om te doen, moet zijn huiswerk opnieuw maken en terugkomen. Ook de Spaanse kandidaat Cañete, die is voorgedragen voor de post Klimaatactie en Energie, moet terugkomen. Hij had tot voor kort veel aandelen in oliebedrijven, en zijn directe familie ook. Hij wist de Europarlementariërs niet voldoende te overtuigen van zijn onafhankelijkheid en moet terugkomen.

Vandaag is onder meer de beurt aan de voormalige minister van financiën in Frankrijk, Pierre Moscovici. We houden jullie op de hoogte!