Importverbod voor producten met eieren uit legbatterij

Door Tjeerd van Dekken op 11 mei 2012 Delen

Dieren horen niet thuis in een legbatterij. Het is dan ook goed dat er per 2012 een EU-verbod geldt op die vorm van veehouderij. Helaas worden in producten als koek, pasta, shampoo, mayonaise en tandpasta nog steeds massaal eieren uit legbatterijen verwerkt. De PvdA wil dat een halt toeroepen. Ik heb staatssecretaris Bleker daarom gevraagd een importverbod in te stellen voor producten waar illegale eieren in zitten.

Bedrijven worden wel gecontroleerd. Maar als ze de regels overtreden, volgt er geen boete. Het verbod op legbatterij wordt derhalve niet nageleefd. Een importverbod is blijkbaar de enige mogelijkheid om echt een einde te maken aan de legbatterij. Andere sancties worden niet uitgevoerd. Daarom wil de PvdA alleen nog maar producten in de Nederlandse supermarkten zien met scharreleieren.

De kwestie komt aan de orde bij het debat over de toekomst van de dierhouderij in juni