Immense opdracht voor interim-regering Egypte

Door Kirsten Meijer op 5 juli 2013 Delen

Deze week keek ik met groeiende bezorgdheid naar de ontwikkelingen in Egypte. Regelmatig ontvang ik berichten van collega Hussein Gohar, internationaal secretaris van de Egyptisch Sociaal Democratische Partij (ESDP), de zusterpartij van de PvdA in Egypte. De interim-regering staat voor een immense opdracht.

Het vuurwerk knalt op het Tahrirplein en miljoenen Egyptenaren vieren feest. Ondertussen druppelen de eerste berichten van arrestaties van de oude machthebbers, de Moslimbroeders binnen. Het leger, onder Moebarak verantwoordelijk voor het martelen van diezelfde Moslimbroeders en nog niet zo lang geleden doelwit van demonstraties vanwege het in stand houden van de noodtoestand, ‘heeft de kant van het volk gekozen’. Ik hou mijn hart vast en heb moeite de vreugde te delen, ondanks de gedeelde kritiek op de afgezette president Morsi.

De ESDP probeert zorgen weg te nemen en benadrukt de afwezigheid van het leger bij de inhuldigingceremonie van de interim-president, Adly Mansour, hoofd van het Egyptische constitutioneel hof. Ook veroordeelt de partij arbitraire detenties van politici en benadrukt de partij het belang van een inclusieve dialoog. ‘Alle politieke krachten moeten worden betrokken bij het voorbereiden van een roadmap om een regering te vormen’, aldus Hussein Gohar in een laatste bericht. De nieuwe premier moet een economische achtergrond hebben, moet de grondwet aanpassen en vervroegde presidents- en parlementsverkiezingen organiseren. Deze overgangsperiode zou niet meer dan een jaar moeten duren, aldus de ESDP.

Het is een immense opdracht om het democratische proces te herstellen door alle partijen te betrekken. Het wantrouwen is groot en daar hebben alle partijen aan bijgedragen. De Moslimbroeders door na de verkiezingen de democratie onder druk te zetten door Morsi meer macht te geven en de grondwet erdoor heen te drukken. De oppositie door te vertrouwen op het leger om een machtswisseling mogelijk te maken. De huidige arrestaties van Moslimbroeders zijn wat dat betreft geen stap in de richting van een inclusieve dialoog.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over nog een immense opdracht voor de nieuwe machthebbers: de economie herstellen. De werkloosheid, met name onder jongeren, is groot en volgens de Verenigde Naties heeft 17 procent van de bevolking moeite om aan voedsel te komen. Commentatoren zien niet voor niets een verband tussen de massale demonstraties en de economische situatie. Hoe moeilijk het is om de economie te stimuleren zien we in Europa. Er is geen makkelijke oplossing en het zou verstandig zijn als de interim-regering het eerlijke verhaal vertelt, om de verwachtingen van de bevolking te temperen.

Vooruitgang zal alleen mogelijk zijn als alle partijen een serieuze rol krijgen bij het vormgeven van de toekomst van Egypte. Het is aan de interim-regering om de veiligheid en vrijheid van meningsuiting van alle Egyptenaren te garanderen en het democratische proces te herstellen.