Huurder moet profiteren van verbeterde positie woningcorporaties

Door Jacques Monasch op 24 februari 2015 Delen

De Partij van de Arbeid vindt dat huurders moeten profiteren van de verbeterde financiële positie van de woningcorporaties. Uit berekeningen die het kabinet op verzoek van de PvdA heeft gemaakt, blijkt dat corporaties er financieel veel beter voor staan dan werd verwacht: de inkomsten van corporaties zullen de komende jaren met miljarden stijgen, ook na aftrek van de verhuurdersheffing.

Als er meer geld is, dan moet dat ten goede komen aan de huurders. Corporaties zouden waar mogelijk moeten afzien van huurverhogingen of het geld investeren in de bouw van nieuwe sociale huurwoningen en het energieneutraal maken van bestaande woningen. De PvdA wil op korte termijn een debat met de minister over deze berekeningen en over de vraag hoe de huurder hiervan kan profiteren.