Historische molen mag niet verdwijnen

Door Lutz Jacobi op 14 november 2011 Delen

De PvdA wil dat de historische windmolens in Nederland beter worden beschermd. Het gaat hier niet alleen om historisch erfgoed, maar ook om een voor Nederland typisch cultuurlandschap. Daarnaast genieten jaarlijks vele Nederlanders en buitenlandse toeristen ervan. Het kabinetsbeleid bedreigt het voortbestaan van deze historische molens. Daarom wil de PvdA dat de omgeving rondom molens wordt beschermd door open ruimte.

De molens spelen een belangrijke rol in de Nederlandse geschiedenis, maar betekenen ook nu nog veel voor het landschap, de cultuur en het toerisme. Een molen kan alleen goed functioneren als er harmonie is met de omgeving. Bebouwing in de omgeving verpest niet alleen het uitzicht, maar zorgt er ook voor dat de molens niet meer goed werken. We moeten voorkomen dat molens verdwijnen en de ruimte rond de molens blindelings wordt volgebouwd, terwijl verderop talloze panden leegstaan.