Het strand van Scheveningen kan schoner

Door Marit Maij op 2 september 2013 Delen

Vandaag maakten honderden PvdA’ers verschillende stranden van Nederland schoon voor de #schonestranden actie. Ik was op Scheveningen met een vijftiental PvdA’ers uit Den Haag en omstreken. De stranden van Scheveningen worden behoorlijk goed onderhouden door de gemeente. Iedere dag, aan het einde van de avond, wordt het Scheveningse strand schoongemaakt door de gemeente. Vandaag merkten we ook dat het strand grotendeels gevrijwaard was van veel en rondslingerend vuil. Toch hadden we na twee uur rapen de zakken behoorlijk vol.

Bij de actie schone stranden op Scheveningen werd duidelijk dat de strook precies voor de strandtenthouders het minst schoon is. We vonden wikkels van snoepgoed, suikerzakjes en koekjes, maar ook sokken, blikjes, lege bierflesjes, doppen, touw, glasscherven, plastic zakjes en afval waarvan het onduidelijk is wat het nu precies was. Maar meest in het oog springend zijn toch de filters van sigarettenpeuken, die werkelijk ontelbaar zijn en overal rondslingeren. We hebben het vuil geturfd voor de stichting Noordzee, die zo bij wil dragen aan een schone en gezonde zee.

De PvdA in Den Haag heeft al gepleit voor meer verantwoordelijkheid bij de strandtenthouders. Zij en hun klandizie zorgen voor de troep op de strook strand vlak voor de strandtenten. Meer asbakken op de randen van het terras plaatsen zou een goede start zijn. Meer afvalbakken ook. Een schoon strand is immers in het belang van iedereen: de wandelaar, zonnebader, stapper en de ondernemen. En niet te vergeten de natuur.