Het New Yorkse PvdA-honk

Door De Redactie op 4 oktober 2013 Delen

Progressieve Amerikaanse ideeĆ«n overbrengen op de Nederlandse achterban. Het is de missie van de PvdA-afdeling in New York. Voorzitter Gerrit Groen: ‘Amerika is meer dan plat kapitalisme.’

Door Menno van den Bos

Wij zijn letterlijk buitenbeentjes in de partij,’ zegt Gerrit Groen (45) in zijn kantoor aan Times Square. Groen is sinds 2005 voorzitter van PvdA-afdeling New York, die de Nederlandse sociaaldemocraten overzee verenigt. Vicevoorzitter is Heleen Mees, verder zijn  er een secretaris, een penningmeester en twee gewone bestuursleden. Groen: ‘Wij  hebben een fris perspectief, omdat we los staan van de alledaagse politiek.’

PvdA New York werd in 1991 opgericht als politiek honk voor PvdA’ers die naar de Big Apple verhuisden. Inmiddels telt de afdeling zo’n honderd leden. ‘Het bijzondere  van de vereniging zit ’m in onze activiteiten,’ zegt Groen. Een voorbeeld daarvan zijn de Dinner & Debate-avonden, waarbij een lid van het bestuur thuis kookt voor een gezelschap dat die avond discussieert over (PvdA-)politiek. Regelmatig schuiven daar partijprominenten als Wouter Bos en Lilianne Ploumen aan. Ook mensen van buiten de partij zijn welkom. Zo was de voorzitter van de Sociaal-Economische Raad, Alexander Rinnooy Kan (D66), te gast. ‘De gastvrije opzet van Dinner & Debate past bij de PvdA.’

De missie van de PvdA New York is de moederpartij te inspireren met progressieve ideeën uit de States. ‘Dat is soms lastig’, zegt Groen. ‘Het idee heerst helaas dat de Verenigde Staten voor plat kapitalisme staan.’ Daarom brengen de leden met regelmaat het boekje Amerikaanse Toestanden uit, waarin thematisch de Amerikaanse benadering tegenover de Nederlandse wordt gezet. De laatste editie ging over het afleggen van verantwoording door Amerikaanse overheden aan burgers. Groen: ‘Dat gebeurt vaak, dankzij directere democratie. Een waardevol inzicht voor de PvdA-visie op de Nederlandse democratie.’

En, wat kunnen we van elkaar leren?’ Aan het debat droegen de directeuren van het Van Gogh Museum en het Museum Of Modern Arts (MOMA) bij.Door de jaren heen kreeg PvdA New York gezelschap van de VVD, CDA en D66. De onderlinge banden tussen de lokale afdelingen zijn nauw. Groen: ‘Zonder opscheppen waren wij qua professionaliteit altijd het voorbeeld voor de andere drie.’

Een enkele keer formuleert het kwartet partijen samen een politiek statement. Zo deden ze een oproep aan de Nederlandse overheid om het stemmen vanuit het buitenland te versimpelen. ‘Dat is nu een enorm gedoe. We vonden allemaal dat stemmen online moet kunnen.’

In de toekomst wil Groen nog een paar debatten over migratie en economie opzetten. Ook ziet hij nog rek in het  ledenbestand. ‘Er komen steeds meer Nederlanders in New York wonen, en dus ook PvdA’ers.’

Dit artikel verscheen eerder in Rood, het ledenblad van de PvdA