Herinneringen aan Tineke Schilthuis

Door De Redactie op 29 november 2013 Delen

Met het overlijden van Tineke Schilthuis verliezen wij een van de meest markante, authentieke bestuurders van onze partij. Zowel de Partij van de Arbeid als de provincie Drenthe is schatplichtig aan haar. Door Margreeth de Boer.

Schilthuis was de eerste vrouwelijke Commissaris van de Koningin in Nederland. Volgens overleveringen benoemde minister De Gaay Fortman haar in Drenthe ‘omdat daar toch niet veel gebeurt’. Vervolgens kreeg zij te maken met de treinkapingen, bezetting van de school in Bovensmilde en werd het Provinciehuis bezet waarbij doden vielen en zij via het raam moest ontsnappen.

Ingrijpende gebeurtenissen, die ze niet bagatelliseerde maar waar ze ook niet meer drama van maakte dan het was. Alles moest erop gericht zijn om daarna weer als totale Drentse gemeenschap verder te kunnen. Dat is ook gebeurd.

Tineke was ook de vrouw die verhinderd heeft dat de locatie Westerbork geheel geamoveerd werd. Zij was het die vond dat deze zwaar beladen plek voor de geschiedenis bewaard moest blijven.

Tineke, een vrouw uit één stuk. Waar niet alleen Drenthe, maar ook de PvdA schatplichtig aan is.