Herinneringen aan Sienie Strikwerda

Door De Redactie op 27 juni 2013 Delen

Democratie op z’n sterkst en echtst, Sienie Strikwerda is haar symbool. Oud-partijvoorzitter Max van den Berg haalt herinneringen op aan de eerder deze week overleden vredesactiviste.

Sienie Strikwerda leidde als voorzitter van het Komitee Kruisraketten Nee in 1983 de grootste betoging die ooit in Nederland is gehouden. Twee jaar later bood zij tijdens een nieuwe manifestatie namens het Komitee 3,7 miljoen handtekeningen aan premier Lubbers aan. Toen Lubbers daarna een toespraak hield keerden de demonstranten hem de rug toe. Kenmerkend voor Sienie, vredesactiviste, en 18 jaar toen de Tweede Wereldoorlog eindigde, was haar poging toch weer een brug te slaan tussen vredesactivisten en premier. Die brugfunctie was essentieel om het veelzijdige vredes-stromenland onder één leus en één Komitee bijeen te houden.

Vaak kwam Maarten van Traa, onze toenmalige Internationaal Secretaris, bij Wim van Velzen (partijsecretaris) en mijzelf (partijvoorzitter) uithuilen over alle problemen om de diverse ‘vredeskikkers’ in de kruiwagen te houden. Het was dan ook een unieke constructie, met kerken, vakbeweging, vredesbewegingen en politieke partijen, met de Partij van de Arbeid in een centrale rol, bijeen. Daar zat veel spanning op de vredesdraad en Sienie was voor Maarten de hulp, steun, waardigheid, krachtige, hartelijke persoonlijkheid, die uiteindelijk allen respecteerde.

Personen doen er toe en die unieke combi van politiek en maatschappelijke beweging, kon alleen dankzij bijzondere personen als Maarten van Traa en Sienie Strikwerda.

We zagen Sienie terug, onder meer als Statenlid voor de PvdA, maar voor mij is en bleef ze de ‘grande dame’ van die unieke samenballing van gewone mensen die ‘genoeg is genoeg’ zeiden en de politieke wereld van PvdA, kerken en vakbeweging. Sienie overleed op 91-jarige leeftijd.

Max van den Berg, voorzitter PvdA (1979-1986).