Oud-president Johan Ferrier herdacht

Door De Redactie op 9 januari 2010 Delen

In de Koningskerk in Amsterdam is zaterdagmiddag onder grote belangstelling Johan Ferrier, de eerste president van Suriname, herdacht. Ferrier overleed 4 januari op 99-jarige leeftijd in Oegstgeest. PvdA-kamerlid John Leerdam: ‘We verliezen met het verlies van oud-president Ferrier veel wijsheid, liefde en betrokkenheid bij het Koninkrijk en in het bijzonder de Surinaamse gemeenschap. Wij van de Partij van de Arbeid hebben altijd veel respect gehad voor de manier waarop Ferrier de moeilijke tijden van Suriname heeft gedragen. We wensen alle familieleden veel sterkte in deze moeilijke tijd.’

Wouter Bos nam gisteren afscheid van Ferrier. ‘Ik ben op de Surinaamse ambassade geweest om afscheid te nemen van oud-president Ferrier en om zijn dochters Joan en Kathleen, die ik allebei iets beter ken dan hun vader, lang te omarmen. Suriname heeft een staatsman verloren, een man met groot gezag en wijsheid die in de nog zo jonge geschiedenis van het onafhankelijke land een cruciale rol heeft gespeeld. Ik condoleer alle Surinamers binnen en buiten Nederland, met dit verlies.’

Kijk voor beelden van de herdenking op de website van de regionale tv-zender AT5.