Misleidende sms-diensten aangepakt

Misleidende sms-diensten aangepakt

Door Frank Heemskerk op 22 januari 2010 Delen  

Nog steeds wordt een kwart van alle jongeren weleens opgezadeld met een
ongewilde sms-dienst. Dat bleek eerder deze week uit
onderzoek
van Mijn Kind Online
. Een vorig jaar ingestelde gedragscode heeft het
hardnekkige fenomeen dus nog niet uit de wereld geholpen. Tweede-Kamerlid
Martijn
van Dam
drong naar aanleiding van het onderzoek aan op wettelijke
maatregelen. Daar ben ik het helemaal mee eens en daarom heb ik vandaag in
een
brief
aan de Tweede Kamer laten weten dat die aanvullende wetgeving op
stapel staat.

Verder ga ik ervoor zorgen dat
de huidige gedragsregels
rond sms-diensten, zoals ringtones en spelletjes, fors worden aangescherpt.
Daarmee moet een einde komen aan de vele klachten over onduidelijke advertenties
en onverwacht hoge rekeningen. Vooral jongeren en andere kwetsbare groepen zijn
hiervan maar al te vaak de dupe.

Op de site van het ministerie van Economische Zaken
staan
alle details op een rijtje
. Tip! Wie klachten heeft over sms-diensten kan
dat melden via
Consuwijzer.nl. Dat
vormt voor de verantwoordelijke toezichthouders (Consumentenautoriteit en Opta)
een belangrijke bron van informatie voor eventuele handhaving. Malafide
dienstverleners zijn eerder al beboet.