Blij dat Hedwigeplan Bleker van de baan is

Door Lutz Jacobi op 25 april 2012 Delen

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer is blij dat de PVV bij zinnen komt en het voorstel van staatssecretaris Bleker om een derde van de Hedwigepolder onder water te zetten, afwijst. Hierdoor is er geen steun in de Tweede Kamer voor het plan. Een duur, halfslachtig en daarmee onzinnig voorstel is eindelijk van tafel.

Ik wil dat Bleker nu snel duidelijk maakt hoe hij deze slepende zaak oplost. Wij verzoeken het demissionaire kabinet om de Europese Commissie te informeren dat dit plan wordt teruggetrokken. Inmiddels zijn we dan wel vijf jaar te laat en er ligt een deadline om medio mei een voorstel aan te leveren. Wij vragen de staatssecretaris daaraan te voldoen en de Kamer per direct te informeren over de reactie van de Commissie.

De Partij van de Arbeid wil niet riskeren dat er na jaren nog steeds geen uitvoering gegeven wordt aan de afspraken met België. Afspraak is afspraak. De PvdA gaat het verdrag met België nu niet controversieel verklaren.

De PvdA is voor volledige ontpoldering van de Hedwigepolder ter compensatie van de natuur die verloren ging met het uitdiepen van een deel van Westerschelde. Deze afspraak met België, die uit 2005 stamt, kost Nederland niets. De plannen van Bleker zouden honderden miljoen euro’s hebben gekost. Dat vindt de PvdA in tijden van zware bezuinigingen onacceptabel.