Grijp in bij GGZ

Door Lea Bouwmeester op 3 november 2011 Delen

De PvdA is geschokt door weer een mensonterende situatie in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).  Uit een verslag in de Volkskrant en beelden in het tv-programma De Vijfde Dag blijkt dat er een zeer verwarde man onder mensonterende omstandigheden was opgesloten, en overleed. Ik ben geschokt dat naast de falende zorg, de inspectie de situatie van de man niet heeft kunnen verbeteren. De inspectie is er immers om toe te zien dat gedwongen zorg van kwaliteit is. De PvdA wil de onderste steen boven. Ik zal hierover vandaag een debat aanvragen.

Wat de PvdA betreft moet er ten eerste een onafhankelijk onderzoek komen naar de reden waarom geen goede zorg is verleend. Ten tweede waarom de inspectie, die moet toezien op goede zorg, hier geen verandering in heeft kunnen brengen. Deze situatie is na het overlijden in de doofpot beland, er zijn geen lessen getrokken. Onbestaanbaar! Ook wil de PvdA weten hoe dit bij andere instellingen zit.

Het is tijd voor echte maatregelen. De PvdA is sinds 2007 al bezig met betere zorg voor verwarde mensen in een instelling. Ook  hebben wij meerdere voorstellen gedaan om de inspectie effectiever te  maken.