Geen megasalarissen en bonussen in de kinderopvang

Door Keklik Yücel op 24 september 2014 Delen

Vandaag ga ik in een debat over de kinderopvang Minister Asscher vragen om de Balkenendenorm ook toe te passen op de kinderopvangsector. De manier waarop kinderopvanginstelling Estro ten onder is gegaan heeft terecht geleid tot grote maatschappelijke verontwaardiging. Estro lijkt ten onder gegaan te zijn aan hebzucht.

Helemaal stuitend was dat er vlak voor het faillissement bonussen zijn uitgekeerd. Terwijl kinderen, ouders en medewerkers de dupe hiervan werden, vulden de bestuurders van Estro hun eigen zakken. In deze sector zit heel veel publiek geld en moet het belang van de kinderen voorop staan. Daarom wil de PvdA dat de Wet normering topinkomens (semi)publieke sector ook gaat gelden voor de grotere instellingen in de kinderopvangsector. Op die manier wordt publiek geld maximaal gebruikt voor de kwaliteit van de opvang en wordt de sector minder aantrekkelijk voor bestuurders en investeerders die in eerste instantie uit zijn op het snelle geld in plaats van goede opvang voor de kinderen.