Geen halvering WW, maar een werkgarantie

Door Lilianne Ploumen op 5 maart 2021 Delen

De coronacrisis laat ook economisch zijn sporen na. Veel mensen zijn het afgelopen jaar hun baan kwijt geraakt.

En nog veel meer Nederlanders zijn voor hun inkomen afhankelijk van de steunpakketten. Hun baan staat op de tocht. Zij zijn zich gisteren rot geschrokken van het plan van CDA-lijsttrekker Hoekstra om de duur van de WW te halveren naar maximaal één jaar. Gelukkig kan het ook anders.

Laat ik meteen helder zijn over het plan van Hoekstra: middenin een crisis de werkloosheidsuitkering halveren is niet alleen onfatsoenlijk en niet eerlijk, het is ook economisch ontzettend onverstandig. Het getuigt van een diep wantrouwen in mensen. Alsof mensen de dreiging van een kortere uitkering nodig hebben om weer aan het werk te gaan. Dat is niet het Nederland waar ik voor sta.

Mensen moeten juist nu kunnen rekenen op een vangnet als het even tegenzit

Juist nu zoveel mensen de onzekerheid voelen, moeten ze kunnen rekenen op een vangnet als het even tegenzit. Moeten ze erop kunnen vertrouwen dat we in moeilijke tijden voor elkaar klaar staan. Daarom is het tijd voor een andere, eerlijkere koers. Bijvoorbeeld door Nederlanders een werkgarantie te geven. Werknemers waarvan de baan gaat verdwijnen worden dan vanuit hun oude baan, naar een nieuwe baan geholpen. Met steun van de oude werkgever en overheid. Dat werkt veel beter dan mensen een uitkering en een scholingsvoucher te geven en het daarna zelf te laten uitzoeken.

Ook willen we de kortlopende WW voor mensen met onzekere banen verlengen, van drie naar zes maanden. En daarnaast willen wij de komende jaren tienduizenden basisbanen creëren. Zodat mensen die nu nog langs de kant staan, tegen een normaal salaris aan de slag kunnen. Als beheerder van de speeltuin, beheerder van een buurthuis of wijkhulp. Belangrijk werk, dat nu blijft liggen.

Een fijne baan en zeker inkomen. Dat is ons plan voor een eerlijker en fatsoenlijker Nederland.

Een fijne baan, plezier hebben met je collega’s en een bijdrage kunnen leveren aan Nederland. Een zeker inkomen, waarmee je durft te dromen over je toekomst. Dat is ons plan voor een eerlijker en fatsoenlijker Nederland.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!