Geef schuldenaar meer tijd voor betalen verkeersboete

Door Jeroen Recourt op 19 november 2013 Delen

De Partij van de Arbeid wil mensen met hoge schulden een kans geven hun huishoudboekje op orde te krijgen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) moet daarom een betalingsregeling kunnen treffen voor opgelegde verkeersboetes. Hiermee voorkomen we dat mensen met financiƫle problemen op straat komen te staan of in de gevangenis belanden en brengen we de menselijke maat terug bij het innen van boetes.

Het CJIB voert nu straffen uit en mag daar niets over afspreken. De door de wet opgelegde agressieve wijze van incasso houdt geen rekening met de menselijke maat. Zo kan een incasso door het CJIB leiden tot uithuisplaatsing of detentie omdat het CJIB niet mee kan doen met een schuldsanering.

Iemand die werkelijk niet in staat is een boete te betalen moet in de gelegenheid kunnen worden gesteld om een betalingsregeling te treffen. Dit voorkomt dat iemand onnodig verder in de problemen komt. Zeker in deze tijd is het van groot belang om mensen wat tijd te gunnen om aan een financiële verplichting te voldoen.