Geef personenvervoer prioriteit

Geef personenvervoer prioriteit

Door Sharon Dijksma op 8 oktober 2010 Delen  

Ik pleit ervoor dat de capaciteit van het Nederlandse spoor beter wordt
benut. In het vorige kabinet hebben wij ons hard gemaakt om 4,5 miljard in het
spoor te steken. Nu de plannen op tafel liggen, wordt het tijd om spijkers met
koppen te slaan. Met dit geld moet het personenvervoer per trein flink
gestimuleerd worden.

Deze plannen moeten ervoor zorgen dat tot 2020 het personenvervoer met 5% per
jaar groeit. Het streven is om op de drukste trajecten in Nederland het
zogenaamde
spoorboekloos
rijden
te realiseren. Dat betekent iedere tien minuten een intercity en twee
tot zes sprinters per uur.

Voor de Flevolijn is nu een
snelle oplossing nodig. Het is onacceptabel dat de OV-reizigers daar al jaren
als haringen in een ton moeten reizen. De minister van Verkeer en Waterstaat
moet toelichten waarom geld dat bestemd was voor de Flevolijn aan de
Hanzelijn
is uitgegeven.

Daarnaast zullen er meer goederentreinen gebruik gaan maken van het spoor. De
PvdA wil echter voorkomen dat maatregelen ten gunste van het goederenvervoer de
groei van personenvervoer op het spoor in de wielen rijden. Bij grote drukte,
met name tijdens de spits, moeten personentreinen daarom voorrang krijgen.

De groei van het aantal goederentreinen dat door Nederland rijdt, mag
natuurlijk niet leiden tot ontoelaatbare (geluids)overlast bij omwonenden. De
PvdA wil dat de minister ervoor zorgt dat zo veel mogelijk goederentreinen via
de Betuwelijn rijden. Daarmee kan de overlast in andere regio’s beperkt blijven.
De minister heeft gisteren toegezegd de mogelijkheden hiervan te onderzoeken.

Tot slot zijn de huidige plannen voor de zogeheten Spoorboog Deventer
ontoelaatbaar. Deze voorstellen
zijn
dan ook afgewezen
. De minister heeft tijdens een debat donderdag toegezegd
om de alternatieven goed te onderzoeken en die informatie binnenkort naar de
Kamer te sturen.