Feminisme voor mannen

Door Roelof van Laar op 26 september 2014 Delen

Emma Watson hield een indrukwekkende speech. Als ‘goodwill ambassador’ van de VN Vrouwenorganisatie pleitte ze voor actie van mannen tegen onrecht dat vrouwen en meisjes wordt aangedaan. Ik ben blij dat zij dit probleem opnieuw onder de aandacht van een groot publiek brengt. Onrecht tegen vrouwen en meisjes is wereldwijd een groot probleem en verdient dat er constant stelling tegen wordt genomen.

De afgelopen jaren zag ik vele positieve voorbeelden waar mannen actie ondernemen tegen onrecht. In Burundi zag ik dat mannen in praatgroepen andere mannen leerden om beter met hun vrouw te communiceren. Daardoor worden hun vrouwen gehoord in plaats van geslagen. In Cambodja worden bordelen vaak gerund door vrouwen en de leden van de bevrijdingsteams die meisjes eruit halen zijn overwegend mannen. In India protesteren mannen en vrouwen zij aan zij tegen de groepsverkrachtingen die het land teisteren.

Maar mannen kunnen veel meer doen. Dat begint met het stopen van de enorme hoeveelheid abortussen, alleen omdat de baby een meisje wordt. Eenmaal geboren worden meisjes vaak onterecht anders benaderd en behandeld dan jongens, ook in het Westen. Zoals Watson zei: meisjes mogen tijdens het spelen ook gewoon de leiding nemen zonder ‘bossy’ te worden genoemd. En een technische studie kiezen. Mannen en vrouwen hebben gelijke rechten, en verdienen dus ook hetzelfde loon voor hetzelfde werk.

Vrouwen voeren de strijd voor gelijke rechten te vaak alleen. Mannen, doen jullie mee?