Expertise delen met Zambia

Door Lilianne Ploumen op 18 december 2012 Delen

Wie onlangs de documentaire Stealing Africa zag kan een gevoel van boosheid niet onderdrukken. In deze documentaire wordt haarfijn uitgelegd hoe een land als Zambia, rijk aan grondstoffen, toch niet vooruit komt.

De bedrijven die koper winnen in Zambia hebben allerlei handige constructies bedacht waardoor het land zelf onvoldoende profiteert van de delving van grondstoffen. De winsten gaan naar buitenlandse bedrijven en Zambia blijft arm. Het probleem? De bedrijven verzinnen belastingconstructies waardoor ze in Zambia nauwelijks belasting hoeven te betalen.

Als minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking ga ik hulp bieden aan ontwikkelingslanden om te helpen bij het innen van belasting. Medewerkers van de belastingdienst en het ministerie van Financiën gaan onze 15 partnerlanden bijstaan om betere fiscale regels te maken. En samen met de staatssecretaris van Financiën bekijken wij een aantal bestaande belastingverdragen en de gevolgen daarvan voor de inkomsten van ontwikkelingslanden.

Veel mensen vragen mij of buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking nu eigenlijk wel bij elkaar horen. Het bovenstaande kan dat niet anders dan heel dik onderstrepen.