Europese steun gezocht tegen spoorplannen

Door Duco Hoogland op 21 maart 2013 Delen

De Partij van de Arbeid verzet zich tegen het voorstel van de Europese Commissie om alle Europese spoorwegen te liberaliseren. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunde vandaag ons voorstel om deze plannen terug te sturen naar Brussel. Als er meer landen zijn die dat doen, dan kunnen we de Europese Commissie dwingen om hun liberaliseringsplannen te herzien. Om dat te bereiken bellen we met alle andere sociaaldemocraten in Europa. De deadline is 3 april, dus we hebben haast!

Wij vinden dat de spoorwegen een publieke dienst moeten blijven. De reiziger wil geen concurrentie op het spoor maar goede dienstverlening en een duidelijk reisadvies. Ook voor de conducteurs zijn de plannen niet goed. Zij verliezen de zekerheid op werk die ze nu wel hebben. De PvdA vindt dat het een zaak is van de lidstaten zelf, dus van Nederland, hoe we het openbaar vervoer regelen.