Europese sociaaldemocraten versterken contacten in Georgië

Door Kirsten Meijer op 20 december 2013 Delen

Deze week stond ik onder militaire begeleiding naast een rol prikkeldraad aan de administratieve grens tussen Zuid-Ossetië en Georgië. Het is een betwiste grens. Rusland en Georgië claimen beide het gebied. Aan de andere kant van het prikkeldraad stond een man in zijn boomgaard. Geïsoleerd en niet in staat om zelf boodschappen te doen.

De Georgiërs zijn niet voor niets het meest pro-Europese land in de regio. In de Europese Unie is vrede en veiligheid een vanzelfsprekendheid. In Georgië staat de oorlog met Rusland in 2008 nog in het geheugen gegrift. De gevolgen worden iedere dag aan den lijve ondervonden door de vele Internally Displaced People (IDP’s), die hun dagen slijten in de kleine huisjes op de Georgische vlakten, en de mensen die net aan de andere kant van de administratieve grens wonen.

Nauwe banden met de Europese Unie worden in de eerste plaats gezien als een garantie voor stabiliteit en veiligheid, en niet zoals velen misschien zouden denken, voor economisch gewin. Naast Moldavië is Georgië het enige land dat het associatieverdrag met de Europese Unie heeft getekend. We weten allemaal dat dit geen vanzelfsprekendheid is, getuige de ontwikkelingen in Oekraïne.

Ik was in Georgië als deelnemer van een onderzoeksmissie georganiseerd door het European Forum for Democracy and Solidarity. Met afgevaardigden van sociaaldemocratische partijen uit verschillende landen spraken we met diverse politieke partijen, president Giorgi Margvelashvili, premier Irakli Garabshvili, minister van Buitenlandse Zaken Maia Panjikidze en maatschappelijke organisaties en vakbonden. Het doel was om de politieke situatie te onderzoeken na de presidentverkiezingen op 27 oktober jl en te bekijken of we samenwerking met gelijkgestemde partijen kunnen versterken.

De presidentsverkiezingen brachten een overwinning voor de kandidaat van de coalitie Georgische Droom, waarmee een einde kwam aan twee termijnen van Mikheil Saakasjvili, de president die bekend werd door de Rozenrevolutie en zich uiteindelijk toch teveel macht toe-eigende. De regering bestaat sinds de parlementsverkiezingen vorig jaar uit een coalitie van de Georgische Droom, waarin verschillende partijen zijn verenigd. De regering staat voor een enorme opgave, maar wist in het eerste jaar nieuwe arbeidswetgeving door te voeren, verhoogde de pensioenen en maakte een ziektekostenverzekering toegankelijk voor twee miljoen Georgiërs.

De maatschappelijke organisaties en vakbonden die we ontmoetten waren positief gestemd over de nieuwe koers die is ingezet. Tegelijkertijd is duidelijk dat het bestrijden van de gierende werkloosheid en het verzekeren van een functionerende rechtsstaat en democratie niet van de ene op de andere dag zijn gerealiseerd. De partij Georgische Droom en de Sociaal Democraten voor Ontwikkeling hebben aangegeven samen te willen bouwen aan een sterke sociaaldemocratische beweging in Georgië. De Europese sociaaldemocraten zullen dat proces waar mogelijk en wenselijk ondersteunen.