Europese PVV is xenofoob

Foto Flickr / PvdA

De PVV is in het Europees Parlement onderdeel van een beoogde coalitie die wordt gekenmerkt door politieke xenofobie, uitsluiting en extremisme die gevaarlijke trekken heeft. Europa moet geen verzamelplek worden voor partijen die zich verenigen om anderen te kunnen uitsluiten, maar een plek waar we ons inzetten om de gedeelde waarden waarop Europa is gebouwd in stand te houden en uit te dragen.

Sinds Wilders over de schreef is gegaan met zijn ‘minder Marokkanen’-uitspraak is er sprake van een ware leegloop in zijn partij. Niet alleen zijn verschillende personeelsleden, onder wie Wilders’ rechterhand Jansen, opgestapt. Ook partijgenoten uit de PVV-fracties in de Tweede Kamer, provincies, gemeentes en in Europa keren zich van de eens zo ogenschijnlijk onaantastbare voorman van de PVV af. Vorige week vertelde Lucas Hartong, Europarlementariër en beoogd lijsttrekker voor de PVV bij de verkiezingen van 22 mei, in waarom hij zich terugtrekt als kandidaat van de PVV.

Pikant detail is dat Hartong pas een paar dagen te boek stond als Europees lijsttrekker voor de PVV, omdat voormalig beoogd lijsttrekker Laurence Stassen om de uitspraken van Wilders eerder al haar functie had neergelegd.

Nu leek ook Hartong zich op het eerste gezicht te scharen bij de toenemende groep vertrouwelingen die afstand neemt van Wilders en zijn koerswijziging. Maar het vertrek van Hartong is veelzeggender dan dat van anderen die hem zijn voorgegaan. Hij stapt namelijk niet op om de uitspraken die Wilders op de uitslagenavond van de gemeenteraadsverkiezingen over Marokkanen deed, daar had hij geen probleem mee. Nee, Hartong stapt op omdat hij niet wil samenwerken met ‘foute figuren’ van extremistische partijen. Partijen als het Franse Front National, de Oostenrijkse FPÖ, het Belgische Vlaams Belang en de Zweden-Democraten.

Voor een fractie in het Europees Parlement zijn partijen uit zeven landen nodig. Het is bovendien algemeen bekend dat partijen een effectieve samenwerking en een eenduidige en stevige fractie nodig hebben om iets voor elkaar te krijgen. Zonder zo’n samenwerking hebben partijen simpelweg niet voldoende zeggenschap en steun om iets voor elkaar te krijgen. Hartong legt daarbij de vinger op de zere plek, want de keuze die Wilders maakt met wie hij in Europa daarin optrekt is veelzeggend. Hartong, die de beweging van Wilders blijft steunen, en die niet bekend staat als een softie noemt de partijen in de Europese coalitie van de PVV niets voor niets ‘neonazi’s en dat soort mensen’.

Als voorbeeld noemt hij de FPÖ uit Oostenrijk, ooit opgezet door oud-SS’ers. Om niet te spreken over de omstreden oud-leider Jorg Haider, die talloze keren de afgrijselijkheden van de holocaust nuanceerde en opkwam voor Duitse Tweede Wereldoorlogveteranen door te zeggen dat het ‘fatsoenlijke mensen met een goed karakter’ waren.

Of wat dacht je van het Front National, waarvan voormalig leider Jean-Marie Le Pen niet alleen openlijk twijfelde aan het aantal moorden en het bestaan van gaskamers, maar die deze gaskamers meer dan een keer ‘een detail in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog’ noemde. Jean-Marie Le Pen staat voor zijn partij op de kandidatenlijst voor het Europees Parlement.

Kortom, terwijl de uitspraken van Wilders in Nederland een storm doen opwaaien, is de PVV in Europa bezig een coalitie te smeden waarbij zijn ‘minder Marokkanen’-uitspraak verbleekt. De PVV is in het Europees Parlement onderdeel van een mogelijke coalitie die gekenmerkt wordt door politieke xenofobie, uitsluiting en extremisme die gevaarlijke trekken heeft.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een partij die de Nederlandse waarden zo hoog pretendeert te hebben in zee gaat met dit soort politieke partijen. Als zoon van Turkse arbeiders die naar Nederland kwamen om een leven op te bouwen ben ik trots op mijn land. Ik ben hier geboren en getogen, en ik wil hier sterven. Omdat we hier tolerant en ruimdenkend zijn, iedereen kansen bieden en niemand afrekenen op afkomst, geloof, sekse of huidskleur. Als Europa ergens voor staat dan zijn het onze gedeelde waarden. Waarden die het mijn ouders mogelijk maakte Nederland hun thuis te gaan noemen en mij, als tweedegeneratieallochtoon, in staat stelde voor ons mooie land verkiesbaar te zijn voor het Europees Parlement.

Europa moet geen verzamelplek worden voor partijen die zich verenigen om anderen te kunnen uitsluiten, maar een plek waar vanuit we ons inzetten om de waarden waarop Europa is gebouwd, vrijheid, gelijkheid, verdraagzaamheid, in stand te houden en uit te dragen. Dat is de keuze die 22 mei voorligt.