Europees Parlement moet vroegpensioen inleveren

Foto Flickr / snorski

Door Paul Tang op 17 oktober 2013 Delen

Ik vind dat Europarlementariërs moeten afzien van hun vroegpensioen. Net als bij politici in de Tweede Kamer moet de pensioenleeftijd voor Europarlementariërs stapsgewijs naar 67 jaar. Hierdoor wordt uiteindelijk elke vijf jaar meer dan 60.000 per Europarlementariër bespaard. Dat kan worden geïnvesteerd in het creëren van banen in de Europese Unie.

Brussel moet werken voor Europa. En dat betekent een Europarlement dat sober omgaat met het geld van belastingbetalers. In alle landen moeten mensen inleveren, dus het is niet meer dan logisch dat dit ook geldt voor EU-parlementariërs. De pensioenregeling is simpelweg te ruim.

Totdat de regeling er is doe ik een moreel appèl op de Nederlandse Europarlementariërs om nu alvast aan te geven dat ze willen afzien van het vroegpensioen van de Europese Unie. Het pensioen dat ze dan tussen hun 63e en hun 67e ontvangen kan dan worden overgemaakt aan de Nederlandse schatkist. Zodat dat geld kan worden geïnvesteerd in werkgelegenheid.