Ov-enquête onder MBO’ers

Door Jacques Monasch op 16 april 2012 Delen

Leerlingen van het MBO leggen vaak grote afstanden af naar hun school of stageplek. Hoewel velen zijn aangewezen op het openbaar vervoer laat de kwaliteit van dat vervoer geregeld te wensen over. Om de kwaliteit van het ov te verbeteren, is het van groot belang te weten wat de ervaringen van jongeren zelf zijn. Moeten ze van huis naar school meerdere keren overstappen? Worden er lijnen opgegeven? Is de prijs van een trein- of buskaartje gestegen? Zijn er voldoende zitplaatsen?

Om de ervaringen van jongeren in beeld te brengen bezoek ik verschillende MBO-instellingen. Op woensdag 18 april bezoek ik een opleiding in Spijkenisse en op donderdag 26 april eentje in Hoorn. Met lokale partijgenoten zal ik dan enquêtes afnemen. Wij roepen MBO’ers op nu alvast onze enquête in te vullen.

Vul de enquête in >

De PvdA pleit voor een ov-trajectkaart voor MBO-studenten die jonger zijn dan 18 jaar. In tegenstelling tot andere studenten draait deze groep zelf op voor de reiskosten die ze maken. De PvdA vindt dat hier een eind aan moet komen.

Onze partij hecht grote waarde aan het MBO en haar studenten, die een grote bijdrage aan de Nederlandse economie leveren. Investeringen in de kwaliteit van het MBO zijn noodzakelijk, te beginnen op het gebied van de bereikbaarheid.

De campagne startte op eind vorig jaar in Zwolle met een bezoek aan het Deltion College. Eind januari werd ik in Tilburg vergezeld van rapgroep Van De Wereld. Na Zwolle en Tilburg volgden er bezoeken in Enschede, Amsterdam, Den Haag, Leeuwarden, Nijmegen, Heerenveen en Arnhem. Zo hebben we al 800 studenten gesproken. De resultaten worden eind mei gepresenteerd.

Update 16-4: Op woensdag 18 april bezoek ik Zadkine Zuid-Hollandse eilanden in Spijkenisse, vanaf 12.00 uur, locatie Sportlaan. Op donderdag 26 april bezoek ik met lokale partijgenoten het Clusius College in Hoorn, van 12.30 tot 13.30 uur.