Einde dubbel opstaptarief

Einde dubbel opstaptarief

Door Lia Roefs op 26 november 2009 Delen  

Reizigers in het openbaar vervoer moeten als zij overstappen van het ene
vervoersbedrijf naar het andere, nu twee keer een opstaptarief betalen. Als de
lagere overheden dat niet aanpakken, moet het Rijk de tarieven voortaan maar
weer gaan bepalen. De reiziger mag er niets van merken dat er meerdere
vervoerders zijn.

Als je met de trein van Sittard naar Nijmegen wil reizen, dan doe je het
eerste stuk van Sittard naar Roermond met de NS en van Roermond naar Nijmegen
met Veolia. Als je in Roermond uitstapt, check je uit bij de NS en moet je
vervolgens inchecken bij Veolia. Dan heb je dus twee keer een instaptarief
betaald.

Dat mag niet mogelijk zijn, zo zei vanmorgen ook
op
Radio 1
. Reizigers mogen er niets van merken dat op een bepaalde route
meerdere vervoerders zijn. De regie voor de ov-chipkaart ligt momenteel bij de
provincies, gemeenten en de vervoerders. Maar de onderlinge samenwerking is ver
te zoeken. Er moet snel een einde komen aan die onduidelijkheid. Komen zij er
ook de komende tijd niet uit, dan zal ik in het voorjaar bij de bespreking van
de Wet personenvervoer 2010 voorstellen dat de landelijke overheid de tarieven
voor de ov-chipkaart gaat bepalen. Ik hoop dat dit een goede stok achter de deur
is voor diegenen die nu lopen te ruziën.

Overigens is het dubbele opstaptarief niet het enige probleem. De ene
provincie laat ouderen goedkoop reizen, de andere een ander geeft de korting aan
jongeren. In Amsterdam kost een weggooikaartje (voor een uur) in metro en tram
2,60 euro, in Nijmegen betaalt de reiziger voor zo’n zelfde kaartje 2 euro. Ik
ben al deze verwarring zat en zo langzamerhand is de grens zo’n beetje bereikt.

Delen: