Einde aan verplichte aanbesteding OV

Door Jacques Monasch op 4 oktober 2012 Delen

Dinsdag heeft de Eerste Kamer ingestemd met het afschaffen van het verplicht aanbesteden van het openbaar vervoer. Ik ben erg verheugd dat deze initiatiefwet, die mijn collega’s van SP, D66 en GroenLinks en ik hebben ingediend, is aangenomen. Dankzij deze wet hebben Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam de keuzevrijheid om het gemeentelijk vervoer zelf te regelen of aan te besteden. Zo zorgen we ervoor dat het publieke belang voorop staat en niet de winst van de aandeelhouder.

Tot nu toe waren de vier grote steden verplicht het openbaar vervoer aan te besteden. Dit betekent dat zij verplicht moesten privatiseren en dat ziet de PvdA niet zitten. Met dit besluit is de motie Roefs uit 2007 eindelijk in wetgeving omgezet. Steden hebben door de nieuwe wetgeving keuzevrijheid gekregen en hun lokale autonomie behouden. Bovendien kunnen ze kunnen zich nu meer richten op het bedienen van de reiziger. Daar gaat het tenslotte om: goed georganiseerd en betaalbaar openbaar vervoer.