Einde aan misbruik wet dwangsom

Foto Flickr / Public Domain Photos

Door Manon Fokke op 29 november 2013 Delen

Er moet een einde komen aan het misbruik van de wet dwangsom. Die wet bepaalt dat wanneer de overheid te laat reageert op informatieverzoeken van burgers, de overheid een dwangsom moet betalen. Het is belangrijk dat de overheid een financiële stok achter de deur heeft om snel informatie te leveren als mensen daarom vragen. Maar de wet wordt te vaak misbruikt door types die zichzelf verrijken met gemeenschapsgeld. Dat is onacceptabel. Daarom roep ik samen met VVD-collega Joost Taverne minister Ronald Plasterk op om hier een einde aan te maken.

Mensen hebben er recht op dat een overheid binnen de gestelde termijnen een beslissing neemt. Maar wat er op dit moment gebeurt, is dat sommige mensen een gat in de wet hebben ontdekt en met gecompliceerde verzoeken, vaak zonder reden, gemeenschapsgeld opstrijken. Dat kan en mag nooit de bedoeling zijn. Dit misbruik moeten we aanpakken, want het gaat ten koste van mensen die overheidsinformatie nodig hebben omdat ze anders in de problemen komen.

De wet zou bijvoorbeeld kunnen worden beperkt tot rechten die mensen echt raken, zoals het recht op een uitkering. Als een overheid in dat soort zaken te laat een beslissing neemt, zijn de gevolgen voor de betrokkene niet te overzien. Een andere optie is om het aantal keer dat iemand jaarlijks beroep kan doen op de weg dwangsom te beperken. Als een bestuursorgaan na drie keer nog steeds niet levert, dan is er sprake van een impasse die beter door een bestuursrechter kan worden beslecht.